Ebiznes, modele sprzedaży internetowej

Ebiznes, modele sprzedaży internetowej

Data publikacji: ID: 6584bf882608e

E - biznes to użycie publicznej sieci telekomunikacyjnej (przede wszystkim Internetu) do prowadzenia transakcji biznesowych. B2E – business - to - employee (biznes - pracownik), często łączony z pojęciem Intranet. B2C – business - to - client (biznes - klient), często łączony z pojęciem Internet. B2B – business - to - business (biznes - biznes), często łączony z pojęciem Extranet. E - commerce początkowo odnosiło się do wszystkich 3 powyższych kategorii, natomiast e - business jedynie do B2B. Obecnie e - commerce odnosi się raczej jedynie do B2C. Poniżej opisujemy rodzaje e - biznesów:

B2E: systemy działające najczęściej na bazie TCP/IP

Są jednak ograniczone jedynie dla pracowników danej firmy, posiadają szerokie upowszechnienie i wykorzystanie protokołu HTTP znacznie obniża koszty szkoleń, możliwa jest integracja różnych systemów, rozproszonych geograficznie, praktycznie we wszystkich kierunkach, a, także pozwalają na standaryzację systemów. Występują jednak problemy związane z zarządzaniem intranetami (zastąpienie starych systemów systemami ERP, problem redundancji spójności i bezpieczeństwa informacji. Częstym rozwiązaniem jest stworzenie portalu firmowego stanowiącego gateway do pozostałych systemów).

B2C: sprzedaż produktów przez Internet

Utrzymywanie kontaktów z klientami to nowe znaczenie wartości dla klienta (indywidualizacja zamówień, obniżenie marż produktów, model typu „pull” ), redefinicja relacji z partnerami biznesowymi (zanik pośredników, powstawanie organizacji wirtualnych), ale nie wszystkie przypadki B2C zakończyły się sukcesem. Zalety B2C: globalny zasięg, szybka obsługa zamówienia, większa dostępność, bliższe kontakty z klientami, większa lojalność klientów, nowe produkty i usługi, marketing bezpośredni. Wady: wady techniczne systemów (czas reakcji, projekt portalu), problemy logistyczne, małe doświadczenie personelu, problemy prawne (różne systemy w różnych krajach), niskie bariery wejścia, możliwość łatwego porównania cen u konkurencji, większa konkurencja.

B2B: systemy międzyorganizacyjne

IOS Interorganisational systems (szeroko stosowane w turystyce (rezerwacja miejsc), bankowości, przemyśle (EDI)), - integracja łańcucha dostawców (przykłady Dell Computer, PG model „Pull” Eliminacja pośredników, zamówienia przez aukcje – system COVISINT), - integracja systemowa.

Twoja ocena artykułu:
Dokonaj oceny przyciskiem
cookie Cookies, zwane potocznie „ciasteczkami” wspierają prawidłowe funkcjonowanie stron internetowych, także tej lecz jeśli nie chcesz ich używać możesz wyłączyć je na swoim urzadzeniu... więcej »
Zamknij komunikat close